Stránky

štvrtok 20. októbra 2011

Vláda bez mandátu nie je vládou; vyhlásenie občianskeho združenia POLITEIA

Udalosti ostatných dní po 11. októbri 2011 vo svojej podstate poukazujú na mladosť slovenskej demokracie a z nej vyplývajúcu nedokonalosť právneho systému Slovenskej republiky. A to najmä v aplikácii Ústavy Slovenskej republiky i nižších právnych predpisov najvyššími ústavnými činiteľmi Slovenska a mnohých členov zákonodarného orgánu. Občianske združenie POLITEIA kriticky vníma správanie sa najvyšších ústavných činiteľov Slovenskej republiky po nevyslovení dôvery Vláde Slovenskej republiky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), preto k udalostiam ostatných dní vydáva toto vyhlásenie:

Národná rada Slovenskej republiky (NR SR) dňa 11. októbra 2011 na návrh Vlády SR pri hlasovaní o zvýšení záruk Slovenskej republiky vo finančnom stabilizačnom mechanizme, ktorý zabezpečuje akciová spoločnosť European Financial Stability Facility, societé anonyme, založená v Luxemburgu, zaregistrovaná pod registračným číslom R.C.S. Luxembourg B153.414 (zákon č. 329/2011 Z. z., pôvodne zákon č. 381/2010 Z. z.; tzv. euroval), zároveň hlasovala o vyslovení dôvery Vláde SR na návrh jej premiérky . V neskorom nočnom hlasovaní získala Vláda SR dôveru len 55-tich poslancov NR SR, čím Vláda SR nezískala potrebnú väčšinu (76 hlasov poslancov), t. j. Vláda SR nezískala dôveru zákonodarného orgánu, čo je podstatou a základným kameňom parlamentnej formy vlády. V zmysle Článku 115, ods. 1. Ústavy SR prezident Slovenskej republiky takúto vládu, t.j. všetkých jej členov odvolá z funkcií v bližšie neurčenej časovej lehote. Takéto ukončenie činnosti vlády nie je možné zamieňať s ukončením jej činnosti podaním demisie vlády, t. j. z vlastnej vôle bez hlasovania v zákonodarnom orgáne o dôvere vlády (Čl. 115, ods. 2. Ústavy). Základným rozdielom je fakt, že v prvom prípade vláda vyslovením nedôvery zo strany zákonodarného orgánu stratila mandát na výkon svojej funkcie, zatiaľ čo v druhom prípade týmto mandátom stále disponuje (vláda v demisii nestratila podporu zákonodarného orgánu, ale sa ho vzdáva z vlastnej vôle).

Uvedenú stratu mandátu vlády titulom nedôvery vyslovenej NR SR si uvedomuje aj prezident SR Ivan Gašparovič, ktorý odmietol vládu Ivety Radičovej po jej prípadnom odvolaní automaticky poveriť vládnutím (Čl. 115, ods. 2. Ústavy SR) až do predsedom NR SR vyhlásených predčasných parlamentných volieb (10. marca 2012). Súčasná politická situácia na pôde parlamentu však nedáva prezidentovi manévrovací priestor, preto aj prezident doteraz vládu neodvolal a vedie s politickými stranami ďalšie rokovania. Obštrukcie zo strany politických parlamentných strán, ktoré sa nevedia dohodnúť na ďalšom postupe a na zložení dočasnej vlády, vytvára nebezpečný politicky i právny precedens, kedy krajinu reprezentuje vláda bez politického i právneho mandátu.

Občianske združenie POLITEIA vyslovuje obavu z nekonštruktívnych rokovaní politických strán pod záštitou prezidenta SR, ktorá vyplýva z verejných vyjadrení lídrov týchto strán. Zatiaľ čo tri politické strany pôvodnej vládnej koalície (SDKÚ-DS, KDH a Most-Híd) sa usilujú o podporu SaS s cieľom dovládnuť až do predčasných volieb v marci 2012 po opätovnom získaní dôvery NR SR (Čl. 113 Ústavy SR), samotná SaS a opozičná SNS požadujú odvolanie súčasnej vlády podľa Čl. 115 ods. 1 Ústavy SR a najsilnejšia parlamentná strana SMER-SD prezentuje názor, že situáciu musí riešiť súčasná vláda, resp. doterajšie koaličné strany. V prípade pretrvávania uvedených obštrukcií budú namieste obavy o (tichej) politickej dohode najsilnejších politických subjektov vedúce k odvolaniu súčasnej vlády prezidentom až po predčasných parlamentných voľbách 2012.

Občianske združenie POLITEIA si uvedomuje mieru spoločenskej zodpovednosti pri odvolaní súčasnej vlády na základe straty jej mandátu v parlamente v dôsledku spojenia hlasovaní (Čl. 114, ods. 2. Ústavy SR) a následnom kreovaní novej vlády vzhľadom na nutnosť stability krajiny, schválenia štátneho rozpočtu pre rok 2012, prípravu predčasných parlamentných volieb a medzinárodnej reprezentácie krajiny. Avšak táto zodpovednosť nesmie kreovať nezdravé právne prostredie a nebezpečné precedensy v podobe neprimerane dlhej lehoty prezidenta pri odvolaní vlády, ktorá nemá mandát na výkon svojej funkcie. V prípade pretrvávajúcich rozporuplných postojov parlamentných politických strán sa občianske združenie POLITEIA prikláňa k urýchlenému odvolaniu vlády, najneskôr do 30 dní odo dňa vyslovenia jej nedôvery NR SR a ku kreovaniu tzv. úradníckej vlády v zmysle ustanovení Ústavy SR bez akéhokoľvek obmedzenia jej mandátu, čo by zaručilo stabilitu krajiny aj po predčasných voľbách 2012 v prípade vzniku patovej situácie v parlamente (neschopnosť kreovať vládu, resp. koaličnú vládu).


Mgr. Daniel Dudinský

predseda o. z.

2 komentáre:

  1. Myslím, že by bolo zaujímavé, ako by konal Ústavný súd SR, ak by niekto podal sťažnosť proti rozhodnutiu o účasti v eurovale. Nech pozerám zákony, nikde nevidím ustanovenie, ktoré by umožňovalo uprednostniť záujem medzinárodnej organizácie nad záujmom štátu. Dokonca ani pravidlá Maastrichtu k niečomu podobnému nezaväzujú. Navyše, spôsob fungovania eurozóny je v rozpore s pravidlami, ktoré boli prijaté v Maastrichte.
    O vláde ? Vzhľadom na to, že sme na Slovensku, ničomu sa nedivím.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. samotny proces schvalovania zvysenia zaruk v "eurovale" na sucasnych 7,7 miliard € je scestne, jednak pre neustale zvysovanie danoveho zatazenia slovenskych obcanov spojeneho s verejnou demagogiou o "trojrocnom" docasnom zvyseni DPH (zakon nehovori o 3 rokoch a zakon je viac, ako dristy politikov v TV), a hlavne vzhladom na proces schvalovania v NR SR, kedze mala byt dodrzana lehota 6 mesiacov na opatovne prerokovanie (navysenie malo charakter zakona). Zial, obavam sa, ze US SR by rozhodol v tomto pripade politicky, nie pravne, co si budeme klamat...

    OdpovedaťOdstrániť